Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
16 augustus 2022

IJsselgemeenten ontwikkelen app voor laagdrempelig klantcontact

De app is ontstaan als vervanging van huisbezoeken in de coronatijd. Maar deze blijkt ook waardevol als huisbezoeken weer mogen. Een virtueel huisbezoek is voor inwoners soms fijner dan een gesprek aan de keukentafel. De app is ontwikkeld door de IJsselgemeenten, een samenwerking tussen de gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Zuidplas. Senior medewerker handhaving Fred Struik en intakespecialist Dirk Heddema vertellen over deze GemeenteDelers-casus.

Naam van de casus: App voor virtuele huisbezoeken en digitaal klantcontact (GemeenteDelers 2022 shortlist)
Indiener: Fred Struik en Dirk Heddema, GR IJsselgemeenten
Onderwerpen: Sociaal Domein, Burgerzaken, Klantcontact, Digitale dienstverlening

De app is gestart als een pilot met ondersteuning van het A&O fonds gemeenten. Behalve voor virtuele huisbezoeken werd deze app gaandeweg ingezet voor virtueel videocontact. Hierdoor kan de app ook dienstverlenende huisbezoeken vervangen. Bijvoorbeeld wanneer een inwoner vraagt om bijstand voor de kosten van woninginrichting. Voor de organisatie heeft de app ook voordelen. Het kost simpelweg minder tijd: bij een fysiek huisbezoek gaan 2 medewerkers op pad in een dienstauto en bij een virtueel huisbezoek kan 1 collega vanachter zijn/haar bureau op pad, zonder reistijd.

Waarop ben je het meest trots?

Fred Struik: “Dat we iets hebben ontwikkeld waar zowel inwoners als professionals echt iets aan hebben. En wat nieuw is in het sociaal domein, maar ook daarbuiten. Zo is de afdeling Publiekszaken ook met de applicatie gaan werken. Verder kunnen we trots zijn op onze organisatie die de ruimte en de vrijheid heeft geboden om deze pilot uit te voeren.”

Fred Struik (links) en Dirk Heddema (rechts)

Waar heb je het meest van geleerd?

Fred: “De pilot is gestart vanuit de afdeling Handhaving van Sociale zaken. Daardoor werd de app in het begin neergezet als een controlemiddel. In een artikel in een landelijk dagblad werd hij de ‘zelfinspectie-app genoemd en werd gewezen op ‘ontmenselijking’ en ‘burgers die het werk van handhavers moeten gaan doen’. Die media-aandacht was onvoorzien, maar op persoonlijk vlak wel leerzaam. We hebben de app mogen toelichten in diverse landelijke media zowel in dagbladen als op de radio.”

Dirk Heddema: “Politiek, bestuur en management van de betrokken gemeenten zijn de pilot echter blijven steunen en ruimte geven. De eerdere interne communicatie heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen. De uitkomsten van de pilot bieden aanleiding om het gehanteerde kritische frame te weerspreken. Later in de pilot konden we de applicatie laten evolueren tot een breed inzetbaar instrument voor laagdrempelig klantcontact. Daarmee is het niet langer alleen een controlemiddel, maar vooral een nieuw dienstverleningskanaal.”

Wat zeggen mensen erover?

Fred: “Die zijn positief, zo merken we uit de positieve gebruikerservaringen na gebruik.”

Hoe kunnen andere gemeenten hiermee aan de slag?

Dirk: “De basis ligt er al en de kinderziekten zijn verholpen. Dus andere gemeenten hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden en kunnen heel snel aan de slag.”

Wat is je toekomstdroom (rondom de casus)?

Fred: “Dat de applicatie nog breder in allerlei andere processen ingezet zal worden. Zo is hij bijvoorbeeld ook geschikt voor klantcontact in het kader van de wmo.”

Meer weten

Voor vragen over de casus ‘App voor virtuele huisbezoeken en digitaal klantcontact’ kun je contact opnemen met Fred Struik via f.struik@ijsselgemeenten.nl of telefoonnummer 010 284 8415, of met Dirk Heddema via d.heddema@ijsselgemeenten.nl of telefoonnummer 010 284 8464.

Bekijk ook: