Ga naar de inhoud

Overheidsbrede dienstverlening

Voor de dienstverlening aan inwoners en ondernemers werken gemeenten vaak samen met andere overheden. Die samenwerking kan beter door meer te werken vanuit de leefwereld van mensen. En door goede digitale én persoonlijke dienstverlening in elke situatie. Laat je inspireren door voorbeelden uit de praktijk en maak van elk loket de juiste plek voor passende dienstverlening.

Wat volgens ons nodig is

  • Meer samenwerking
    Als overheden samen voor inwoners en ondernemers
  • Levensgebeurtenissen
    Dienstverlening vanuit de leefwereld van mensen
  • Moderne digitale overheid
    die goede dienstverlening mogelijk maakt
  • Persoonlijk en nabij
    waarbij elk loket de juiste plek is

Onze kijk op overheidsbrede dienstverlening

De gemeente is de meest nabije overheid en staat dicht bij inwoners en ondernemers. Voor veel diensten werken gemeenten samen met uitvoeringsorganisaties zoals RDW, de Belastingdienst, Dienst Toeslagen en UWV. En die samenwerking kan beter, zowel aan de voorkant waar iemand contact heeft met de overheid, als aan de achterkant waar de systemen overheidsbrede dienstverlening moeten ondersteunen.

Aan de voorkant: één-overheidsbeleving

De VDP steunt initiatieven die de één-overheidsbeleving versterken voor inwoners en ondernemers. Zoals de praktijkinitiatieven in Enschede, Utrecht en andere plaatsen waar mensen terecht kunnen met elke vraag aan de overheid. Om deze initiatieven beter te laten werken is het nodig om te investeren in contact tussen de dienstverleners van de verschillende instanties. Hierdoor wordt het makkelijker mensen goed te helpen, ook in complexe situaties. Daarbij helpt het om dienstverlening te organiseren langs levensgebeurtenissen zoals geboorte, gaan studeren en verhuizen.

Aan de achterkant: investeren in digitale overheid

Een fijne ervaring met overheidsdienstverlening is sterk afhankelijk van een betere digitale infrastructuur. Hiervoor zijn forse investering nodig in informatievoorziening, Common Ground / federatief datastelsel en digitale toegankelijkheid. Door daarbij in te zetten op proactieve dienstverlening kunnen we data laten doen wat we nu vaak van inwoners vragen. De VDP stelt zich hierbij op als een constructieve partner en een platform voor uitwisseling van praktijkinitiatieven die al goed werken.

Relevante kennisartikelen

Lees artikel

Het Overheidsloket: gezamenlijke overheidsdienstverlening in Enschede

Een burger met een complexe vraag die er niet uitkomt. Achter die afstandelijke woorden gaan mensen schuil die in een…

  • Klantcontact
  • Overheidsbrede dienstverlening

Digitale dienstverlening aan jongeren: lastiger dan je denkt

  • Levensgebeurtenissen
  • Overheidsbrede dienstverlening

Gemeente Amsterdam helpt jongeren met Ping Ping

  • Levensgebeurtenissen
  • Overheidsbrede dienstverlening

Overheidsbrede dienstverlening in het ledendeel

Overheidsbrede dienstverlening is ook onderwerp geweest van bijeenkomsten. In het ledendeel staan de presentaties (alleen voor leden).

Meer informatie over overheidsbrede dienstverlening

3 mensen op bank. Persoon links met iPad, persoon in midden met hand op hart, persoon rechts met laptop op schoot

Programma Levensgebeurtenissen

Het programma Levensgebeurtenissen richt zich op het verbeteren van de publieke dienstverlening rondom levensgebeurtenissen, zoals geboorte, overlijden en verhuizen.

Illustratie van persoon achter computer met op scherm groene vinkjes en roze kruisen

Overheidsbrede dienstverlening

Binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zet de afdeling Dienstverlening zich in om ervoor te zorgen dat de dienstverlening van de overheid persoonlijk, dichtbij en betrouwbaar is.

Handen die witte puzzelstukjes bij elkaar houden

Proactieve dienstverlening

Overheidsbrede dienstverlening heeft nog meer waarde voor inwoners en ondernemers, als deze ook proactief is. Wat houdt proactieve dienstverlening in?