Ga naar de inhoud

Proactieve dienstverlening

De kern van proactieve dienstverlening is dat de gemeente (of een andere overheidsinstantie) niet wacht tot de inwoner iets vraagt, maar zelf het initiatief neemt om iets te doen. Meerdere overheidsinstanties zijn met het onderwerp proactieve dienstverlening bezig, maar er lijken nog niet veel proactieve dienstverleningsproducten te zijn. Daar wil de VDP iets aan doen.

Inzetten op eenvoud

Inwoners en ondernemers zitten te vaak gevangen in complexe stelsels van overheidsdienstverlening. Ook de overheids zit gevangen in een te complex samenspel van systemen en regelgeving. Veel processen duren veel langer dan nodig door ineffectieve afstemming, overdracht en teveel stappen.

De uitvoering en leveranciers snakken naar standaarden, sturing en strakke afspraken. De overheid kan nog veel beter samen organiseren, samen investeren en zich samen onderwerpen aan standaarden. Vereenvoudiging zou een zegen zijn voor inwoners, een uitkomst voor de arbeidsmarktkrapte en op termijn een zegen voor de schatkist en daarmee weer voor de burgers.

Hoe komen we daar?

Daarom zetten wij ons in voor eenvoud in:

Relevante kennisartikelen

Lees artikel

Common Ground als fundament voor proactieve dienstverlening

Proactieve dienstverlening zorgt ervoor dat inwoners aangeboden krijgen, waar ze recht op hebben. Informatie-uitwisseling tussen verschillende overheden is daarvoor een…

  • Common Ground
  • Proactieve dienstverlening

Het Overheidsloket: gezamenlijke overheidsdienstverlening in Enschede

  • Klantcontact
  • Overheidsbrede dienstverlening

Proactieve dienstverlening in het ledendeel

In het ledendeel delen gemeenten voorbeelden van en informatie over proactieve dienstverlening. Ook vind je er presentaties uit bijeenkomsten over dit onderwerp. Bekijk de beschikbare informatie over proactieve dienstverlening in het ledendeel (alleen voor leden).

Meer inspiratie voor proactieve dienstverlening

Illustratie van persoon achter computer met op scherm groene vinkjes en roze kruisen

Proactieve dienstverlening bij BZK

Proactieve dienstverlening is onderdeel van Digitale Overheid en richt zich op slimme dienstverlening door burgers en ondernemers te wijzen op kansen en risico’s, en door vroegsignalering.

Handen die witte puzzelstukjes bij elkaar houden

Common Ground

Common Ground draagt bij aan efficiënte, digitale processen en transparante data-uitwisseling. Lees daarom meer over het thema Common Ground

Twee personen naast elkaar voor een plant

Overheidsbrede dienstverlening

Als gemeenten kunnen we onze dienstverlening proactiever maken. Inwoners en ondernemers hebben er nog meer aan als overheden gezamenlijk hun dienstverlening proactiever inrichten.