Proactieve dienstverlening
De kern van proactieve dienstverlening is dat de gemeente (of een andere overheidsinstantie) niet wacht tot de inwoner iets vraagt, maar zelf het initiatief neemt om iets te doen. Meerdere overheidsinstanties zijn met het onderwerp proactieve dienstverlening bezig, maar er lijken nog niet veel proactieve dienstverleningsproducten te zijn. Daar wil de VDP iets aan doen.
Inzetten op eenvoud
Inwoners en ondernemers zitten te vaak gevangen in complexe stelsels van overheidsdienstverlening. Ook de overheids zit gevangen in een te complex samenspel van systemen en regelgeving. Veel processen duren veel langer dan nodig door ineffectieve afstemming, overdracht en teveel stappen.
De uitvoering en leveranciers snakken naar standaarden, sturing en strakke afspraken. De overheid kan nog veel beter samen organiseren, samen investeren en zich samen onderwerpen aan standaarden. Vereenvoudiging zou een zegen zijn voor inwoners, een uitkomst voor de arbeidsmarktkrapte en op termijn een zegen voor de schatkist en daarmee weer voor de burgers.
Hoe komen we daar?
Daarom zetten wij ons in voor eenvoud in:
- Dienstverlening: gegevens worden eenmalig uitgevraagd, waarbij privacy gewaarborgd is; dit vergroot de toegankelijkheid, betrouwbaarheid, betaalbaarheid en transparantie van overheidsdienstverlening
- Digitaal stelsel: werken volgens de architectuur van Common Ground (federatief datastelsel bij het rijk), waarbij systemen zonder beperkingen kunnen samenwerken (interoperabiliteit) en data bij de bron blijft
- Sturing: centrale regie en het opleggen van standaarden zijn nodig voor proactieve dienstverlening; voorbeelden in onder andere Estland, Denemarken en België laten zien dat het kan
Relevante kennisartikelen

Common Ground als fundament voor proactieve dienstverlening
Proactieve dienstverlening zorgt ervoor dat inwoners aangeboden krijgen, waar ze recht op hebben. Informatie-uitwisseling tussen verschillende overheden is daarvoor een…
- Common Ground
- Proactieve dienstverlening
Het Overheidsloket: gezamenlijke overheidsdienstverlening in Enschede
- Klantcontact
- Overheidsbrede dienstverlening
Met een goed klantbeeld betere informatie aan inwoners en ondernemers
- Common Ground
- Klantcontact
‘Minder verkokering tussen overheden en meer investeren in de uitvoering’
- Overheidsbrede dienstverlening
Proactieve dienstverlening in het ledendeel
In het ledendeel delen gemeenten voorbeelden van en informatie over proactieve dienstverlening. Ook vind je er presentaties uit bijeenkomsten over dit onderwerp. Bekijk de beschikbare informatie over proactieve dienstverlening in het ledendeel (alleen voor leden).
Meer inspiratie voor proactieve dienstverlening

Proactieve dienstverlening bij BZK
Proactieve dienstverlening is onderdeel van Digitale Overheid en richt zich op slimme dienstverlening door burgers en ondernemers te wijzen op kansen en risico’s, en door vroegsignalering.

Common Ground
Common Ground draagt bij aan efficiënte, digitale processen en transparante data-uitwisseling. Lees daarom meer over het thema Common Ground

Overheidsbrede dienstverlening
Als gemeenten kunnen we onze dienstverlening proactiever maken. Inwoners en ondernemers hebben er nog meer aan als overheden gezamenlijk hun dienstverlening proactiever inrichten.