MijnZaken: track en trace voor overheidsdienstverlening
Gemeenten kunnen aan de slag met track en trace van hun dienstverlening via de MijnZaken service. Hierdoor kunnen zij inwoners en ondernemers beter informeren over de status van hun aanvraag. Vier pilotgemeenten werken al met MijnZaken met Omnichannel en deelden hun kennis, inzichten en tips tijdens het webinar van 24 februari. Hieronder vind je alle informatie uit dit webinar.

Het webinar werd georganiseerd door de VDP, de pilotgemeenten, hun leveranciers en het MijnZaken-team van de VNG. Via de links hieronder ga je naar de onderdelen van het webinar:
- Algemene informatie: waarom hoe en wat MijnZaken en keynotes
- Presentatie Den Haag: MijnZaken in MijnDenHaag
- Presentatie Tilburg: MijnZaken aan de balie en telefoon
- Presentatie Buren: MijnZaken in MijnBuren
- Presentatie OWO-gemeenten: MijnZaken in de Mijn-omgevingen
- Presentatie PostNL: Track & trace PostNL en lessons learned voor MijnZaken
- Presentatie A&O fonds Gemeenten: Impact MijnZaken op Mens & Organisatie: onderzoek door A&O fonds
- Presentatie MijnOverheid: MijnZaken en MijnOverheid
- Presentatie Dimpact / Groningen: MijnZaken in het Open Inwoners Platform
- Extra informatie bij het webinar
Algemene informatie
Dit onderdeel begint met de presentatie ‘Why, How and What MijnZaken service’ door Zakia Boucetta programmamanager Omnichannel met MijnZaken) en John van Dijk (leveranciersmanager). Daarna volgen de keynotes door Marianne van den Anker (Ombudsvrouw Rotterdam) en Pyt Liemburg (vicegemeentesecretaris Ooststellingwerf).
Presentatie Den Haag
Projectleider Vincent van Beek vertelt over MijnZaken in MijnDenHaag.
Presentatie Tilburg
Marjon van der Maat (afdelingshoofd Dienstverlening) en Ibrahim Bahadin (projectleider) vertellen hoe de gemeente Tilburg MijnZaken gebruikt aan de balie en telefoon.
Presentatie Buren
Wethouder Pieter Neven en Projectleider & I-adviseur Holger Peters gaan in op MijnZaken in MijnBuren.
Presentatie OWO-gemeenten
De gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (samen de OWO-gemeenten) nemen gezamenlijk deel aan de pilot. Vicegemeentesecretaris Pyt Liemburg en projectleider OWO-gemeenten Marco Blom vertellen over MijnZaken in de Mijn-omgevingen van de 3 gemeenten.
Presentatie PostNL
Kees Klink is directeur Klantcontact bij PostNL. Hij vertelt over track & track bij dit bedrijf en deelt de geleerde lessen voor MijnZaken.
Presentatie A&O fonds Gemeenten
Het A&O fonds Gemeenten heeft onderzoek gedaan naar de impact van MijnZaken op mens en organisatie. Directeur Karin Sleeking deelt de resultaten van dit onderzoek samen met Marc Buiks, expert digitale transformatie bij Hiemstra & De Vries.
Presentatie MijnOverheid
MijnOverheid deed onderzoek naar Lopende Zaken en het belang van een gebruiksvriendelijk overheidsportaal, gepresenteerd door Eleonora Swart (senior beleidsmedewerker ministerie van BZK) en Eugène Steijn (epic owner Logius)
Presentatie Dimpact / Groningen
Jaap van Vliet, regisseur gemeentelijke samenwerking bij Dimpact, en Niels Abbing, programmamanager Virtueel Groningen, presenteerden het Open Inwoners Platform met een MijnZaken-functie.
Extra informatie bij het webinar
Voor meer informatie over MijnZaken:
- Ga naar de startpagina over MijnZaken vng.nl/mijnzaken
- Lees de Startgids MijnZaken service (website VNG)
- Ontdek de ervaring van gemeenten in het artikel MijnZaken: Track en trace voor overheidsdienstverlening (iBestuur)
Heb je interesse om MijnZaken service kanaalonafhankelijk aan te bieden aan de inwoners van je gemeente? Neem contact op met het MijnZaken-team van de VNG voor een oriënterend gesprek via dienstverlening.realisatie@vng.nl.
Bekijk meer artikelen

Anders kijken: meer halen uit wat er al is
- Klantcontact
- Omnichannel

Anders kijken: nieuwe mogelijkheden ontdekken
- Klantcontact
- Omnichannel

Met een goed klantbeeld betere informatie aan inwoners en ondernemers
- Common Ground
- Klantcontact