Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
29 november 2020

(Digitale) Inclusie bij gemeentelijke dienstverlening

Wanneer de overheid haar digitale diensten duidelijk, toegankelijk en eenvoudig inricht, is iedereen daarbij gebaat. Met klantreizen kunnen we erachter komen waar inwoners of ondernemers tegenaan lopen. Dat kan bijvoorbeeld een moeilijk te begrijpen tekst zijn, maar ook een ingewikkeld digitaal proces. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met inwoners en ondernemers die via andere, niet-digitale wegen hun gemeentelijke zaken willen regelen.

'Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet'

Om iedereen toegang te geven tot de gemeentelijke diensten, ook diegenen die niet met digitale dienstverlening uit de voeten kunnen, moet de fysieke dienstverlening blijven bestaan waar dat nodig is. Het bieden van dienstverlening is ook een verplichting in het Wetsvoorstel Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer.

Nadere informatie en praktijkvoorbeelden

Het Kenniscentrum Dienstverlening van VNG Realisatie heeft een derde brochure Digitale Inclusie uitgebracht met nadere informatie en mooie praktijkvoorbeelden voor begrijpelijke en toegankelijke dienstverlening. Nu ook enkele voorbeelden toegespitst op de huidige situatie met Corona maatregelen.

Het is mooi om te zien dat gemeenten innovatieve projecten en beleid blijven ontwikkelen om zo de dienstverlening toegankelijker en begrijpelijker te maken.