Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
05 november 2021

Leden aan de knoppen - waar wil jij het in 2022 over hebben?

Alleen voor leden Ook lid worden?
Datum:

05 november 2021

Locatie:

Online

Welke onderwerpen moeten in 2022 zeker aan bod komen in onze VDP-kennissessies? Met welke verbeteringen en innovatie willen jullie dat we als vereniging het komend jaar aan de slag gaan? Maar ook, hoe kunnen we onze positie als strategisch partner in overheidsdienstverlening versterken? De komende tijd gaan we met onze leden in gesprek over deze vragen. Zodat we tijdens de kennissessie van 9 november met elkaar de VDP Jaaragenda voor 2022 kunnen bepalen.

Direct inschrijven voor 9 november

Waar wil jij het in 2022 over hebben?

Anders dan bij de meeste VDP-kennissessies begint de interactie dit keer niet tijdens de bijeenkomst, maar al ruim van tevoren. Via het platform Open Stad vragen we je om je voorstellen doen voor de VDP-agenda van 2022. Dit kan een vraagstuk zijn, waarvoor jullie gemeente een oplossing zoekt. Of een idee dat je samen met andere collega’s verder zou willen uitwerken en ontwikkelen. Of een concept of plan dat je graag wil delen met collega’s van andere gemeenten. Er is geen limiet aan het aantal voorstellen dat je kunt insturen.

Deel je voorstel via deze pagina (tot en met 5 november)

Je vindt op Open Stad al een paar voorstellen vanuit de werkgroep Dienstverlening in beweging. Deze kunnen je inspireren, net als het lijstje met suggesties verderop in deze uitnodiging. Ook de nieuwe (concept) missie en visie voor de VDP geeft richting aan onze agenda voor 2022. Je vindt deze missie en visie in het besloten ledendeel.

Stuur je idee uiterlijk 5 november in

In het afgelopen jaar hebben we al een rijtje suggesties van jullie gekregen, onder andere via de evaluatieformulieren na onze kennissessies. Dit zijn jullie suggesties:

  • CX-aanpak (ism PvKO)
  • Participatie
  • Werken met ervaringsdeskundigen
  • Klantbeleving meten, KTO’s, bij voorkeur gekoppeld aan het klachtenproces, hoe borg je feedback en tips, hoe stem je beleid en uitvoering hierin op elkaar af
  • Kwaliteitsmeting, kwaliteitsmonitoring
  • Terugdringen van telefonie / nieuwe kanalen
  • DienstverleningsDNA ontwikkelen
  • Bedrijfsvoering Dienstverlening (meten = weten)
  • Hoe breng je Dienstverlening onder de aandacht bij de verkiezingen / in de Raad, hoe neem je de organisatie hierin mee
  • Manieren om proactief te zijn in dienstverlening / te forecasten in dienstverlening om beter aan te kunnen sluiten bij behoeften van inwoners/ ondernemers
  • Interne bereikbaarheid / samenwerking front- en backoffice
  • Verbeteren op basis van klanttevredenheidsonderzoek en klantreizen
  • Over welke competenties moeten toekomstige medewerkers beschikken

Je kunt een of meer van deze suggesties iets verder uitwerken, bijvoorbeeld door te beschrijven welke bijdrage je zelf hieraan kunt leveren, in wat voor soort sessie dit onderwerp aan bod zou moeten komen of in welke periode van het jaar. Stuur je voorstel in via Open Stad.

Open Stad, wat is het?

Voor deze kennissessie maken we gebruik van de open source participatietool Open Stad. Dit was de winnaar van GemeenteDelers in de categorie Externe Dienstverlening – groot. David Bos, adviseur burgerparticipatie van de gemeente Den Haag, werkt mee aan deze kennissessie en het gebruik van Open Stad. Lees meer over Open stad in het artikel Open Stad: van, voor en door gemeenten.

Open Stad: inloggen, voorstellen insturen en reageren

Om een voorstel in te sturen of te reageren op de website van Open Stad, log je zonder wachtwoord. Je vult je e-mailadres in en krijgt dan een eenmalige inloglink. De eerste keer dat je dit doet, vul je je voor- en achternaam in. Hiermee wordt je schermnaam gemaakt. Bij een volgend bezoek is je e-mailadres bekend en krijg je een nieuwe inloglink. Hierdoor is het veilig om de website te gebruiken en hoef je geen wachtwoord te verzinnen.

Nadat je bent ingelogd, kun je een voorstel insturen. Dit bestaat uit een titel, een samenvatting en een beschrijving. Vertel in de beschrijving in minimaal 2 tot 3 zinnen wat je voorstel inhoudt, welke ideeën je hebt over de invulling, wat jij of jouw gemeente hieraan kan bijdragen en of het gebonden is aan een bepaalde periode in het jaar. Kies verder de VDP-doelstelling waaraan jouw voorstel bijdraagt. Als je wilt, kun je er ook een foto bij uploaden, maar dat is niet verplicht.

Je kunt ook reageren op voorstellen die andere leden hebben ingestuurd. Je kunt er bijvoorbeeld vragen over stellen of het voorstel aanvullen. Hierbij is je schermnaam zichtbaar. De VDP-werkgroep ‘Dienstverlening in beweging’ bekijkt alle voorstellen en bereidt daarmee de agenda voor de kennissessie van 9 november voor.

Let op: Het platform Open Stad werkt NIET goed vanuit de Citrix-omgeving. Je kunt het platform wel gebruiken op je mobiele telefoon of tablet.

Via de knop hieronder ga je naar het platform Open Stad:

Delen