Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
28 januari 2021

VDP Column - Onversaagde crisisbestrijders en regelaars

Wim Blok, Directeur Publiekszaken, Handhaving en Veiligheid gemeente Leiden en Bestuurslid VDP, neemt ons mee in de wereld van Veiligheid en Handhaving in Coronatijd.

Bij onze nieuwjaarsbijeenkomst op 21 januari waren er verschillende collega’s die op het laatste moment moesten afzeggen of eerder weg moesten. Ook in het bestuur merken we dat. We zijn allemaal op de een of andere manier onderdeel van of managen de min of meer permanente crisisorganisatie. Met Publiekszaken, Handhaving en Veiligheid in het pakket geldt dat natuurlijk ook voor mij. In maart begon ik als voorzitter van een “Team Bevolkingszorg” (TBZ). De eerste keer duurde dat overleg twee uur. Daarna dagelijks minimaal een uur. Nu hebben we dat eenmaal per week en duurt het een half uur. Vast herkenbaar. Toch mooi hoe snel we dit allemaal in goede banen hebben geleid, verantwoordelijkheden verdeeld en nieuwe routines opgebouwd.

"Mag dat? Ja dat mag/nee dat mag niet"

Maar waar het druk blijft is bij Veiligheid en Handhaving. Bij mij zijn dat twee aparte teams die nauw samenwerken. Behalve de mensen op straat, waar ook een bewonderend verhaal over te vertellen is, zijn dat ook de mensen in de “tussenlaag” van de crisisbestrijding. Zij moesten samen met de veiligheidsregio telkens weer de nieuwe noodverordeningen maken en de coronawet vertalen naar wat er op straat moest gebeuren. Telkens weer honderden praktische vragen beantwoorden van binnen en buiten de organisatie. Een beetje zoals het theoretische verkeersexamen: “Mag dat? Ja dat mag/nee dat mag niet”. Ik word daar zelf altijd een beetje lacherig van (=fout, maar ik kan er niets aan doen). Ik ben dus gezegend met mensen die dit super soepel oplossen en klantvriendelijk blijven communiceren. 

Snel schakelen, soepel netwerkjes maken en onderhouden

Nu zijn dezelfde mensen weer druk met het ondersteunen van driehoeksoverleggen en het maken van nieuwe noodverordeningen voor bepaalde gebieden in het kader van de avondklok. Net als bij dienstverlening zie je hoe belangrijk praktisch denkende mensen zijn. Mensen die beleid kunnen vertalen naar de praktijk en terug. Die snappen dat er meteen gehandeld moet worden en problemen direct oplossen. Die snel schakelen, soepele netwerkjes met elkaar maken en onderhouden. Mensen waar het werk in tijden van crisis als het ware vanzelf naartoe rolt. Natuurlijk moeten we die mensen ook goed in de gaten houden zodat zij niet overwerkt raken (want ze gaan vaak door tot het opgelost is en dat is het nooit). Maar pak ze “hun crisis” ook niet af, want dat is een slechte oplossing.

Onversaagde crisisbestrijders, regelaars, "ik los het wel even oppers"

Zitten er onder de VDP-leden niet ook veel van dit soort mensen? Dat zou volgens mij heel goed kunnen. Ik ben niet wars van wat bewieroking van mijn eigen vakbroeders en zusters. Misschien moeten we straks in onze gebouwen een huisaltaartje laten maken en dat wijden aan alle onversaagde crisisbestrijders, regelaars, “ik los het wel even oppers”. Mag dat? Ja dat mag.

Wim Blok - Directeur Publiekszaken, Handhaving en Veiligheid gemeente Leiden - Bestuur VDP