Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
30 november 2021

VDP Column - Het gonst, het broeit, borrelt en soms laait het op...

Ik vind dat niet alleen zorgelijk, maar ook frustrerend. Elke dag mag ik samenwerken met zoveel zó gedreven collega’s, die stuk voor stuk uit bed komen om de inwoner zo goed mogelijk van dienst te zijn. Hoe is het mogelijk dat iemand twijfelt aan de goede intenties en het harde werk?Dat mensen méér vertrouwen hebben in ongefundeerde informatie uit hun eigen social media bubbel dan in overheidsinformatie?

Natuurlijk begrijp ik wel dat het 'aansleuren van de formatie', de - laat ik zeggen - wiebelige aanpak op het Corona-front en de groeiende chaos in toeslagenland daar fors aan bijdragen. Daar hebben we vanuit onze rol niet echt invloed op, maar het heeft wel flinke invloed op ons.Daar zou je soms een wat gelaten houding van kunnen krijgen. Wat we ook doen, dit soort ‘externe’ factoren bepalen het beeld. Waarom dan nog in je eigen gemeente werken aan excellente dienstverlening?

Dat mensen méér vertrouwen hebben in ongefundeerde informatie uit hun eigen social media bubbel dan in overheidsinformatie?

Jorinde ter Mors
Jorinde ter Mors

En toch: juist dáár moeten we de zaak zien om te draaien. Bij de uitvoering, de dienstverlening.
Door niet alleen te zéggen dat we de inwoner centraal stellen, maar door het ook echt te dóen. En da’s lang niet altijd eenvoudig, want we hebben als overheid een lange historie waarin het maken van slimme beleidskeuzes de kérn van het overheidsbestaan was. En nu komen we in hoog tempo tot de conclusie dat zelfs slim beleid echt niet helpt als de uitvoering onder de maat is. Als inwoners door ons overheidshandelen in de problemen komen. Als we door doorgeslagen standaardisatie verschillende gevallen gelijk behandelen.

Het is niet voor niets dat er veel landelijke aandacht is voor Werken Aan Uitvoering (WAU). En ook de voorbeelden in dit nummer van de GemeenteDelers gaat het eigenlijk om één vraagstuk: hoe zorgen we ervoor dat we stelselmatig werken vanuit de inwoner of ondernemer. 

We zien in deze nieuwsbrief weer mooie en lekker deelbare voorbeelden van manieren waarop we de focus goed kunnen krijgen. De inwoner centraal. In de dienstverlening, de hele uitvoering, in het beleid, overal. Nou, dat is niet zomaar voor elkaar, maar dáár hebben we dus juist wél invloed op. We hebben daar echt een belangrijke sleutel en belangrijke kennis in handen. En ik ben dan ook super blij dat we met onze vereniging de kennis, de ervaring, de netwerken van bijna 100 gemeenten zo frank en vrij met elkaar delen. Met de GemeenteDelers (er komt weer een nieuwe ronde, dus schrijf je in voor 5 december) maar ook op de site, op LinkedIn, via de ledenapp of gewoon even bellen. Samen organiseren, samen ontwikkelen en elkaar inspireren.

Ik ben dan ook super blij dat we met onze vereniging de kennis, de ervaring, de netwerken van bijna 100 gemeenten zo frank en vrij met elkaar delen.

Over inspiratie gesproken: er komt een studiereis van de VDP aan! Blokkeer alvast de data in je agenda want dit wil je niet missen. En ja, obligaat zeg ik daar natuurlijk wel bij dat we een C-slag om de arm houden. Maar er wordt volop aan een mooi programma geknutseld dus ik ga me er alvast op verheugen.

Laten we ook in het aankomend jaar vooral verdergaan met het delen van al het goede dat we hebben, want de klus die we te klaren hebben is niet eenvoudig en daar hebben we elkaar echt bij nodig. En als we het voor elkaar krijgen om in ons eigen werk de inwoner overal het startpunt te laten zijn en we deze beweging in onze gemeenten verder doorzetten, dan maken wij samen het kantelpunt naar het herwinnen van het vertrouwen in de overheid.

Hoe mooi is dat!

Jorinde ter Mors - Voorzitter VDP