Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
17 mei 2022

VDP Column - Jij en ik, we zijn allemaal irrationele mensen

Soms heb je het wel eens, dat het je even niet zo voor de wind gaat. Fysiek ongemak zit me op het moment nogal in de weg. En dat is natuurlijk niet prettig, maar het opent wel weer even de ogen voor de irrationele mens. Dat ben ik dus ook, blijkt dan weer. 

Ik vind mijn werk vreselijk leuk, zowel voor de VDP als voor de gemeente Utrecht. Dus hoewel ik beslist wel weet dat het niet echt slim is, ga ik gewoon lekker door. 

Dat is niet omdat ik denk dat het zonder mij niet goed zou gaan hoor, niet in het minst. Ook niet omdat ik ook maar de geringste ervaring zou hebben dat mijn collega’s daar lelijk op zouden reageren, of niet wat spul van me willen overnemen, integendeel.

Dus alle seinen staan op groen om even een stapje minder te doen, maar ik zet ze zelf op rood en kan dat prima rationaliseren. ‘Collega’s hebben het al zo druk’, ‘het verzet de zinnen’, ‘ik krijg er altijd goeie zin van’, ‘het houdt me van de straat’, dat soort dingen. Kortom: last van opvoeding, het is lastig om hulp te vragen. 

En pas als het lichaam woest aan de noodrem trekt doe ik dan toch even een stapje terug.

Het is goed om af en toe weer eens te ervaren dat je zelf ook gewoon zo’n irrationeel mens bent.

Dat is dus precies wat inwoners ook doen. Eerst tegen de klippen op proberen om alles zelf te regelen, zelf op te lossen. We staan als dienstverleners te wapperen met de groene vlaggen en vragen ons af waarom mensen zich eerst hopeloos in de nesten werken voordat ze bij ons aankloppen, Vertrouwen ze ons niet? Zijn we te hoogdrempelig?

Dat kan beslist altijd beter, maar het is vooral omdat het net zulke mensen zijn als ik. En jij waarschijnlijk. 

Het is goed om af en toe weer eens te ervaren dat je zelf ook gewoon zo’n irrationeel mens bent. Dat maakt het makkelijker om begripsvol om te gaan met irrationele inwoners. Om begrip en geduld voorop te blijven stellen en de hand uit te blijven steken naar iedereen die dat gebruiken kan. Ook als dat verzoek erg laat, onhandig, moeizaam geformuleerd of bij het verkeerde loket is. 

Omdat het een vák is en omdat het veel van de medewerker vergt om het altijd weer goed te doen voor die irrationele inwoners.

Dat maakt dienstverlening zo’n prachtig vak én een zware baan. In Madrid hebben ze dat goed begrepen; medewerkers die de hele dag direct contact met de inwoners hebben krijgen daarvoor een forse bonus boven op het salaris. Omdat het een vák is en omdat het veel van de medewerker vergt om het altijd weer goed te doen voor die irrationele inwoners. Een inspirerend voorbeeld!

En over dienstverlening en de menselijke maat gesproken: doe ons en jezelf een lol en vul de enquête hierover even in. Het is een belangrijk thema en hoe beter we in beeld hebben wat er al is en wat we nog willen, hoe effectiever kunnen we ons samen inzetten om die doelen te bereiken. 

Gemak dient de mens: hierbij de link

Jorinde ter Mors - Voorzitter VDP