Ga naar de inhoud

Gemeentehuis als ‘huiskamer voor stad en regio’

Over een jaar is het nieuwe Dordthuis de huiskamer van de stad. Wat betekent dat voor de inwoners en de samenwerkende organisaties? Jacqie Roozendaal vertelt over dit proces dat begon lang voordat de eerste paal de grond in ging.

Ontwerptekening Dordthuis buitenkant
Tekening van de buitenkant van het nieuwe Dordthuis aan de Spuiboulevard in Dordrecht

Vanaf september 2026 kunnen mensen in Dordrecht in het Dordthuis terecht voor de dienstverlening van meerdere partners. Behalve gemeente Dordrecht komen ook de Sociale Dienst Drechtsteden, Bibliotheek AanZet en Dordrecht Marketing/VVV in het pand. Deze 3 partners werken voor de regio Drechtsteden. Jacqie Roozendaal werkt als adviseur Dienstverlening bij de gemeente Dordrecht en is vanaf de start in 2016 hierbij betrokken.

Iedereen is welkom

In deze huiskamer van stad en regio is iedereen welkom. Jacqie: “De inrichting van de publieke ruimte versterkt dat gevoel van welkom. Het is geen wachtruimte, maar een fijne plek om andere mensen te ontmoeten. De begane grond, eerste en tweede verdieping zijn open voor publiek. Daar komen goede stoelen en banken, veel groen en een goede koffiebar. Mensen kunnen bij ons koffie drinken en tijd doorbrengen.” 

Op dit moment werkt het café in de bibliotheek al op deze manier, vertelt Jacqie. “Waar je gelijk aan één van de vele activiteiten kunt meedoen, wat ook een middel tegen eenzaamheid is. En waar het makkelijk is om hulp te krijgen, als je dat nodig hebt.”

‘Voor de bezoeker zijn we 1’

Voor Dordtenaren maakt het niet uit wie hen helpt, als hun vraag maar beantwoord wordt. “Daarom werken we allemaal vanuit het label ‘Dordthuis’ en is de inrichting van de verschillende plekken gelijkwaardig. Hoe de gezamenlijke dienstverlening eruit gaat zien, zijn we aan het ontwikkelen.” Dit gebeurt onder andere vanuit 4 pleinen met de voorlopige namen: Informatie- en adviesplein, Samenwerkplein, Ontwikkelplein en Gespreksplein. 

Ontwerptekening binnenkant Dordthuis
Tekening van de begane grond met het Informatie en adviesplein en verschillende gespreksplekken

Op het Informatie- en adviesplein kunnen Dordtenaren met al hun vragen terecht. Van voorlichting over uitkeringen of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), tot informatie over een bibliotheekabonnement of een parkeervergunning. Deze medewerkers hebben als doel om veel eerste vragen te beantwoorden. Zij kunnen ook de vraag achter de vraag herkennen: waar is deze inwoner het meest mee geholpen. Jacqie: “En als de vraag overgedragen moet worden aan de tweede lijn of een andere organisatie, doet de medewerker dat warm. Bijvoorbeeld door mee te lopen naar een andere werkplek of een afspraak in te plannen.”

Overheidsbreed en stresssensitief

Op het Samenwerkplein helpen landelijke en regionale (overheids)organisaties bezoekers met overheidszaken. Van hulp bij geldvragen tot het vinden van werk. Jacqie geeft een voorbeeld: “Iemand bereikt de leeftijd waarop de AOW start en daardoor de uitkering stopt. Zo’n moment kan voor stress zorgen. Daar houden we rekening mee in onze gezamenlijke dienstverlening en processen, en in de inrichting. We werken stresssensitief, zoals dat heet. Door uit te gaan van levensgebeurtenissen en overheidsbreed samen te werken kunnen we het onze bezoekers makkelijker maken. 

Die andere overheden, zoals de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in het geval van de AOW, krijgen een plek op het Samenwerkplein. “Zij werken met vaste spreekuren. Dat geldt ook voor het Ontwikkelplein, waar praktische hulp en zelf leren centraal staan. Bezoekers verbeteren hun taal- of rekenvaardigheid of hun digitale vaardigheden. Er is ruimte voor vragen over persoonlijke ontwikkeling. Hierbij zijn de bibliotheek en andere lokale en regionale partners bij betrokken.”

De gesprekken tussen medewerkers en bezoekers hoeven niet op een van de 3 pleinen gevoerd te worden. Jacqie vertelt over de verschillende soorten zitjes op de publieke vloeren die samen ‘gesprekspleinen’ genoemd worden: “Open of besloten, tussen de boeken of juist in een spreekkamer. Of het gaat over een beslaglegging, de kenmerken van een goed cv of welk identiteitsdocument iemand nodig heeft, er is een passende plek voor het gesprek. Met een kop koffie, thee of iets anders erbij, van mens tot mens.” 

Open werkplekken, ook voor Dordtenaren

In Nederland zijn diverse publiekshallen met open werkplekken. Bijvoorbeeld ’s-Hertogenbosch of Tilburg. Het Dordthuis krijgt ook open werkplekken, maar dan écht open. Jacqie: “Op werkplekken die niet in gebruik zijn door een medewerker van het Dordthuis, kan iedereen gaan zitten. Een student die aan een werkstuk wil werken. Een inwoner die het cv wil bijwerken. Vrienden of zakelijke relaties die elkaar ontmoeten met een kop koffie erbij.”

Of open werkplekken spannend zijn? “Dit is wel echt anders dan wat we gewend zijn,” geeft Jacqie toe. “Medewerkers van Burgerzaken werken met waardepapieren en fraudegevoelige informatie. Je moet er niet aan denken dat het papier waarop we uittreksels maken, in verkeerde handen valt.” 

Ontwerptekening verdieping Dordthuis
Tekening van een open verdieping met bibliotheekboeken, zitjes en muziekinstrumenten

Gastvrijheid en beveiliging

 Jacqie: “Om in het Dordthuis veilig te blijven werken, heb ik in 1 sheet genoteerd of er bijvoorbeeld pinautomaten, toetsenborden en schermen op de werkplek zijn. Vervolgens heb ik met specialisten in BRP, informatieveiligheid en andere disciplines de risico’s in kaart gebracht. Hoe hoog elk risico is en welke maatregelen nodig zijn voor we in het Dordthuis van start gaan.”

Hierdoor konden de nodige maatregelen toegevoegd worden aan de inrichting van het Dordthuis. Jacqie geeft een voorbeeld: “Voor het afleveren van reisdocumenten gaan we een buizenpostsysteem gebruiken. Hierdoor kunnen er meerdere verdiepingen zitten tussen de backoffice van Burgerzaken en de snelbalie en worden de documenten veilig op de juiste plek afgeleverd.”

Medewerkers voorbereiden op ‘open werken’

In het huidige Stadskantoor van Dordrecht is de backoffice letterlijk achter de balies. Inwoners kunnen er niet makkelijk komen. Dat is straks anders, want inwoners lopen letterlijk tussen de open gespreksplekken door. “Daarom gaan we medewerkers trainen in wat dit betekent voor het werk en de bijbehorende handelingen. We starten hiermee terwijl we nog in het Stadskantoor werken. En eind 2025 testen we in een proefopstelling de nieuwe meubels en voorzieningen op veiligheid en werkbaarheid.”

Medewerkers vinden het best spannend om aan open plekken te werken, weet Jacqie. “Denk ook aan het gevoel van veiligheid. Daarom volgen we ook hoe open werken bij de Sociale Dienst Drechtsteden uitpakt. Daar is bijvoorbeeld het aantal agressie-incidenten juist met 75% gedaald. Een vriendelijke, open inrichting en dito benadering van mensen blijken de-escalerend te werken. Helaas kun je niet alles voorkomen en elk contact waarin een medewerker agressief benaderd wordt, is er 1 te veel. Daarom besteden we in trainingen ook hier aandacht aan. En we hebben speciale spreekkamers voor mogelijk risicovolle gesprekken. 

Architectuurprijs

Het gebouw, een ontwerp van het Deense architectenbureau Schmidt Hammer Lassen, wordt volledig duurzaam. Dit bleek een goedkopere oplossing dan de 4 huidige panden te verduurzamen. Het ontwerp en de ontwerpprincipes zijn gebaseerd op de samenwerking tussen de partners in het Dordthuis. Dit leverde een wereldwijde architectuurprijs op. 

Portretfoto Jacqie Roozendaal

Dordtenaren die naar het Dordthuis komen, gaan straks met meer inspiratie naar buiten.

Jacqie Roozendaal

Dichtbij Jacqies werkplek in het Stadskantoor staan moodboards met ontwerptekeningen. Ze vertelt er graag en vol trots over: “Een nieuwe medewerker op de afdeling neem ik altijd mee langs deze borden om te vertellen waar we naartoe gaan. Het is een langdurig project, collega’s zijn er niet automatisch zoveel mee bezig als ik. Nu het dichterbij komt, gaat het wel echt leven.”

Jacqie vindt het een voorrecht om samen te werken met de collega’s van de andere organisaties. “Ik leer veel van hun activiteiten en manier van werken. Er komt zo veel moois bij elkaar: naast de dienstverlening ook tentoonstellingen, debatten, kookcafés. Dordtenaren die naar het Dordthuis komen, gaan straks met meer inspiratie naar buiten.”

Meer weten

Meer informatie staat op de website van het Dordthuis.

VDP-leden die ervaringen met (ver)nieuw(de) publiekshallen willen delen, kunnen zich aansluiten bij het netwerk ‘Ontwikkelen nieuw gemeentehuis’. Dit is ook toegankelijk voor collega’s uit de aangesloten gemeenten. Vul ons contactformulier in, als je interesse hebt.

Bekijk meer artikelen

Lees artikel
Lees artikel

Menselijke maat volgens Enschede en DUO

  • Klantcontact
  • Overheidsbrede dienstverlening
Lees artikel

Het succes van samenwerken zonder schotten

  • Dienstverleningsconcepten
  • Overheidsbrede dienstverlening