Digitalisering
Digitalisering is voor gemeenten de sleutel tot betere dienstverlening. Vanuit één digitaal fundament voor de hele overheid, met extra aandacht voor gegevensdeling en vereenvoudiging van processen. Door innovaties en inzichten uit data in te zetten, kun je inwoners en ondernemers beter ondersteunen en processen verbeteren.
Want uiteindelijk gaat het om toegankelijke dienstverlening vanuit de leefwereld van inwoners en ondernemers. Inclusieve digitale oplossingen zorgen ervoor dat álle inwoners kunnen meedoen, ook mensen met een beperking of in een kwetsbare situatie.

Onze standpunten
- Veranker uitgangspunten voor digitale overheidsdienstverlening in de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS)
Deze uitgangspunten moeten bijdragen aan toegankelijke dienstverlening vanuit het perspectief van burgers en ondernemers. En aan samenwerking in een Digitale Dienst en aan een generieke digitale infrastructuur van de overheid. Daarbij is het belangrijk om fysieke en persoonlijke dienstverlening op peil te houden als alternatief voor online-diensten. - Creëer een digitaal fundament voor de gehele overheid en maak het daarmee ‘onder de motorkap eenvoudiger’
De gemeentelijke digitale dienstverlening krijgt momenteel vorm via de architectuur van Common Ground. Daarbij worden dezelfde principes gehanteerd als bij het Federatief Datastelsel (FDS) van het Rijk. De VDP roept op om aandacht te houden voor het geheel. Want vanuit het perspectief van de burger en de ondernemer is er maar één overheid. - Investeer in het collectief van gemeenten om de digitalisering van dienstverlening te versnellen
Als VDP hopen we de NDS als een versneller gaat werken voor overheidsbrede ontwikkeling: dus nog meer gezamenlijke ontwikkelkracht. Dat betekent dat gemeenten nu niet moeten gaan wachten tot de NDS volledig gestalte heeft gekregen. Maar dat zij bij alle ontwikkelingen de overheidsbrede aanpak als uitgangspunt nemen en maximaal uitnodigend blijven naar andere overheidslagen om mee te doen en ons mee te laten doen. Daarom steunen wij de initiatieven voor meer collectivisering en versnelling van de realisatie van Common Ground.
Lees meer over deze standpunten in onze inbreng bij het Commissiedebat Digitaliserende Overheid 23-04-2025. Deze is gedeeld met Tweede Kamerleden van de vaste Kamercommissie voor Digitale Zaken. Zodat wij hen kunnen informeren over en betrekken bij onze dagelijkse uitvoeringspraktijk en de daarvoor noodzakelijke verbeteringen.
Relevante kennisartikelen

Ketens boven silo’s: waarom data delen essentieel is voor betere overheidsdienstverlening
Een miljard euro aan toeslagen bleef ongebruikt in 2021. De oorzaak: gegevens zitten opgesloten in ‘datasilo’s’ en uitwisseling is lastig….
- Digitalisering
- Proactieve dienstverlening
Innoveren van dienstverlening met selfservice, GEM en robotisering
- Dienstverleningsconcepten
- Digitalisering
Digitale toegankelijkheid als onderdeel van de lokale inclusie agenda
- Digitalisering
- Inclusieve dienstverlening
Onze contactpersonen
Thera Olthof
Wim Blok

We willen graag sneller en echte resultaten. Niet stukken maar (digitale) ‘spullen’ zullen bepalend zijn voor een goede digitale infrastructuur waarmee we betere dienstverlening kunnen organiseren.
Thera Olthof – voorzitter VDP
Bekijk ook

Digitalisering in het ledendeel
Digitalisering en subthema’s als innovatie of data zijn onderwerp geweest van meerdere bijeenkomsten. In het ledendeel staan de presentaties hiervan (alleen voor leden).

Basiskennis digitale toegankelijkheid
In de gratis e-learning Basiskennis digitale toegankelijkheid ontdek je waaraan je in jouw werk moet denken bij digitale toegankelijkheid. Deze e-learning binnenkort gepubliceerd.

Common Ground
Common Ground draagt bij aan efficiënte, digitale processen en transparante data-uitwisseling. Lees daarom meer over het thema Common Ground.