Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
16 september 2021

Gemeenten verbeteren dienstverlening aan nabestaanden

Na overlijden speelt de overheid een grote rol voor nabestaanden. Het interbestuurlijke programma Mens Centraal heeft onderzocht wat de overheid kan verbeteren in de dienstverlening voor nabestaanden. In de voorgestelde nieuwe werkwijze bij een overlijden helpen gemeenten mee aan deze verbetering.

Een overlijden is voor nabestaanden vaak emotioneel zwaar. Begrip en hulp van de overheid is geen overbodige luxe, maar een humane must. Uit interviews met nabestaanden blijkt dat zij niet goed weten wat er geregeld moet worden, waar ze moeten beginnen of waar ze terecht kunnen voor hulp. Verschillende (overheids)organisaties zijn betrokken bij de keten rond de levensgebeurtenis ‘Er is iemand in mijn omgeving overleden’. Met deze organisaties zoekt programma Mens Centraal naar toepasbare oplossingen om de informatievoorziening en dienstverlening voor nabestaanden te verbeteren.

Twee mensen omhelzen elkaar op een begraafplaats

Brief van gemeente als startpunt voor regelzaken

Een goed voorbeeld hiervan is een brief met de gemeente als afzender, die door uitvaartondernemers wordt meegegeven aan nabestaanden. In deze brief staat een verwijzing naar rijksoverheid.nl/overlijden, waar nabestaanden een overzicht kunnen maken van regelzaken. Ook de akte van overlijden is bijgevoegd.

Na een leerzame en succesvolle pilot met 4 gemeenten (Dongen, Utrecht, Tilburg en ‘s-Hertogenbosch) is in het Bestuurlijk Overleg ‘Aanpak Levensgebeurtenissen’ afgelopen juni besloten dat deze brief en werkwijze geschikt is voor alle gemeenten. De NVVB (Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken) is hiermee aan de slag gegaan samen met gemeenten. Het streven is dat alle gemeenten de nieuwe werkwijze omarmen en uiterlijk 1 januari 2022 ingevoerd hebben.

Dienstverlening bij levensgebeurtenissen vanuit de leefwereld van mensen

Naast overlijden krijgt elk mens in zijn of haar leven ook te maken met andere levensgebeurtenissen, zoals de geboorte van een kind of het opzetten van een eigen onderneming. Zo’n levensgebeurtenis kan ingrijpend zijn, veel impact hebben en intens aanvoelen. Uit onderzoek is gebleken dat het contact met de overheid niet altijd soepel verloopt, waardoor mensen zich vaak onbegrepen voelen.

Het interbestuurlijke programma Mens Centraal heeft van augustus 2018 tot augustus 2022 gewerkt in opdracht van voormalig staatssecretaris Knops van BZK (NLDigibeter) aan levensgebeurtenissen waar inwoners mee te maken hebben. Deze aanpak draagt bij aan verbetering van informatievoorziening en dienstverlening vanuit de leefwereld van mensen. Zodat mensen goed en snel geholpen zijn en relevante en begrijpelijke informatie vinden. Digitaal waar het kan, met persoonlijk contact waar dat gewenst is.

Meer informatie over het programma en de opvolging van de resultaten vind je op de website van programma Mens Centraal.