Over de VDP

De Vereniging Directeuren Publieksdiensten (VDP) zet zich in voor verbetering, professionalisering en innovatie van de gemeentelijke dienstverlening. De VDP werkt samen met partners binnen en buiten de overheid, maar borgt haar zelfstandigheid door onafhankelijk te blijven. 

Informeren

Door samenwerking, kennisdeling en digitalisering kun je de dienstverlening op veel manieren verbeteren en vernieuwen. Via de VDP blijven leden op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, innovaties in (digitale) dienstverlening en goede ervaringen bij andere gemeenten. Zo kunnen de leden gebruikmaken van elkaars kennis en weten ze goed wat er speelt in de gemeentelijke dienstverlening.

Inspireren

Goede voorbeelden van gemeentes en partners deelt de VDP tijdens bijeenkomsten. Zo kunnen de 145 leden (uit 93 gemeenten) leren van de ervaring van anderen. Soms ontstaan hieruit initiatieven om een innovatie gezamenlijk aan te pakken. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Ontwikkeling van een virtuele assistent (chatbot)
  • Ontwerp van een praktische omnichannel aanpak
  • Houding en gedrag voor een goede dienstverlening (dienstverlening in beweging)

Kennisdelen

Elke twee maanden verzenden we de nieuwsbrief VDP Digitaal aan onze leden met het laatste nieuws, informatie over komende bijeenkomsten en relevante tips over ontwikkelingen in de gemeentelijke dienstverlening. In het Kenniscentrum (nog in ontwikkeling op deze website) kun je veel van deze informatie terugvinden. Zo worden we steeds klantvriendelijker naar de ruim 9 miljoen inwoners en de ondernemers in de aangesloten gemeentes.

Lid worden?

Wil je meer weten of heb je interesse om lid te worden van de VDP? Neem dan contact op met Suzanne Kursten, vdp@publieksdiensten.nl.