Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
23 juni 2022

Stad Brugge vergroot digitale vaardigheden van alle medewerkers

Stad Brugge in Vlaanderen vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk medewerkers digitaal vaardig zijn. Ook als ze in hun werk niet achter de computer zitten. Daarom kregen de schoonmakers, museumassistenten en andere arbeiders een basiscursus digitale vaardigheden aangeboden. Hiervan maakte 95% gebruik. Communicatieadviseur Maaike Van Hoecke vertelt over het succes van deze GemeenteDelers-casus.

Naam van de casus: Iedereen@Brugge (GemeenteDelers 2022 finale)
Indiener: Interne Communicatie Stad Brugge
Onderwerpen: Digitale vaardigheden, Interne communicatie

Alle medewerkers met een kantoorjob bij Stad Brugge hadden natuurlijk al lang een e-mailadres van Stad Brugge. Maar 450 medewerkers met een technisch profiel, denk aan arbeiders, schoonmakers, of museumsuppoosten hadden dat nog niet. Met iedereen@brugge werkten we dat verschil weg. Ook zij krijgen voortaan een Microsoftaccount van Stad Brugge. Afhankelijk van het beginniveau kregen de medewerkers een opleiding van één dag of volgden ze een intensief traject van 4 of 8 sessies. Door alle medewerkers digitaal vaardig te maken, opent een zich een waaier aan mogelijke digitale toepassingen. Het grote geheim was om niemand te verplichten, dat heeft alle verschil gemaakt.

Waarop ben je het meest trots?

Maaike Van Hoecke: “Vooral op de manier waarop alle betrokken collega’s erin gestapt zijn. En dan hebben we het over de arbeiders, het poetspersoneel, de museumassistenten en technisch toezichters. Ik ben trots op hun doorzettingsvermogen. En op de manier waarop hun digitaal vaardige collega’s hen ondersteunden. We hebben er met Interne Communicatie, P&O en IT hard aan gewerkt om dit project te doen slagen, maar uiteindelijk is het dankzij de inzet van de betrokken collega’s dat zo snel meer dan 95% digitaal verbonden zijn.”

Zij deden mee met iedereen@Brugge, van links naar rechts: schoonmaker Svetla, schilder Luc en arbeider Openbaar Domein Martin

Wat was je grootste ontdekking?

Maaike: “Onze grootste ontdekking is misschien wel dat een grote uitdaging waar wereldwijd over gedebatteerd wordt, soms met een eenvoudig projectdesign aan te pakken is. Na grondig onderzoek hebben we niet geïnvesteerd in dure apps of grote projectieschermen en complexe communicatieprocessen. We zijn juist gaan werken met de tools die we al in huis hadden en hebben vooral ingezet op voldoende tijd voor opleiding en begeleiding. We hebben geïnvesteerd in onze mensen in plaats van in een ‘wondertool’. En dat werkt.”

Wat zeggen mensen erover?

Maaike: “Ze zijn enerzijds heel erg blij met het betere tijdsregistratiesysteem. Ze zijn beter geïnformeerd en kunnen ook sneller iedereen in de organisatie contacteren. Maar het belangrijkste is dat we regelmatig horen dat ze er nu echt bij horen. En daar doe je het toch voor.”

Wat medewerkers van Stad Brugge erover zeggen:

“Zeven maand geleden kon ik nog niets. Ook op school heb daar niets over geleerd. Ik kreeg de kans van Stad Brugge om dat te leren.”
Bekijk het hele verhaal van Jan, medewerker Openbaar Domein

“Het heeft het verbeterd in die zin, dat je onmiddellijk als er een update is of als er iets verandert, dat je onmiddellijk op de hoogte gebracht wordt.”
Museummedewerker Pascale vertelt dat de informatie en communicatie nu veel beter loopt. 

“Voor mij heeft dat veranderd dat het een makkelijkere toegang is tot de medewerkers. Medewerkers kunnen ons makkelijker bereiken met vragen.”
Bekijk het verhaal van Niek en Marc, medewerkers van de werkplaats Sint-Pieters

Waaraan merk je dat het werkt?

Maaike: “Aan de cijfers natuurlijk, maar vooral ook aan de verhalen die we horen. Ploegbazen die nu vertellen hoe hun mededelingen op teamoverleg ‘oud nieuws’ blijken. Hun medewerkers geven aan dat ze ‘het allemaal weten uit de nieuwsbrieven en Intranet’. Verschillende collega’s die na de basislessen niet langer bang zijn van de digitale wereld, maar intussen zelfs op avondles zitten omdat ze nog veel meer willen leren. Elke keer maakt zo’n verhaal onze dag.”

Hoe kunnen andere gemeenten hiermee aan de slag?

Maaike: “We voelen ons intussen haast missionarissen, maar we proberen elke gemeente, maar ook bedrijven met veel bluecollars of arbeiders te overtuigen om zo’n project op te starten. Door Corona beseft elke organisatie meer dan ooit hoe belangrijk het is snel met iedere medewerker te kunnen communiceren. Betere communicatie leidt ook tot efficiëntiewinst.”

Wat is je toekomstdroom (rondom de casus)?

Maaike: “Van onze arbeiders, het poetspersoneel, de museumassistenten en technisch toezichters doet nu 95% mee. We hopen dat die laatste medewerkers toch nog zin krijgen om op het aanbod van een digitale basistraining in te gaan. We hebben er bewust voor gekozen niemand te verplichten, maar we hopen dat het enthousiasme van de anderen hen toch nog goesting doet krijgen.

En als we een paar jaar verder mogen dromen, dan is het onze ambitie dat niemand die ooit bij Stad Brugge werkte de organisatie nog verlaat zonder digitaal gewapend te zijn om mee te kunnen in de maatschappij.”

Meer weten

Voor vragen over de casus ‘Iedereen@Brugge’ kun je contact opnemen met de afdeling Interne Communicatie van Stad Brugge via interne.communicatie@brugge.be.

Bekijk ook: