Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
21 februari 2021

Innovatieproject ID Bellen

In de anderhalvemeter-samenleving is het voor inwoners extra belangrijk zoveel mogelijk zaken met de gemeente telefonisch of online af te handelen. Maar voor persoonlijke zaken moet de gemeente wel zeker weten dat zij met de juiste persoon te maken te hebben.
Het innovatieproject ID Bellen van de gemeenten Arnhem, Nijmegen en de Drechtsteden geeft inwoners mogelijkheden om zichzelf te identificeren aan de telefoon. Daardoor kunnen persoonlijke vragen op termijn telefonisch worden afgehandeld, zoals over een uitkering of een verhuizing.

Artikel BinnenlandsBestuur

In BinnenlandsBestuur werd geschreven over dit innovatieproject ID Bellen.



Ervaringen pilot Drechtsteden

Peter Bennekom – directeur Dienstverlening Drechtsteden, tevens bestuurslid van de VDP is nauw betrokken bij deze pilot. Hij deelt zijn ervaringen.

"In Nederland kent iedereen ondertussen DigiD om digitaal iemands identiteit te kunnen verifiëren. Zo’n toepassing is er nog niet voor telefonie, terwijl inwoners toch vaak de gemeente bellen bij vragen. We krijgen als Dienstverlening Drechtsteden voor 5 gemeenten honderdduizenden telefoontjes jaarlijks te beantwoorden. Onze medewerker kan echter niet zeker weten dat hij/zij de juiste persoon aan de lijn heeft. Dat is voor sommige vragen wel van belang om te weten. Om te voorkomen dat persoonlijke informatie zomaar bij een verkeerde persoon terechtkomt, is identificatie van de beller nodig. ID Bellen biedt hier een oplossing voor."

"We vinden het heel waardevol dat we kunnen bijdragen aan een echte innovatie en gamechanger. Als gemeente hechten we veel belang aan directe toepasbaarheid. Dat is bij ID Bellen (nog) niet zo. Toch heeft het ook waarde voor ons. We leren veel van de agile aanpak van dit project. Daarnaast zet het ook het belang van innovatie bij onze bestuurders op de kaart. En natuurlijk hopen we, als de wetgever het toelaat, dat we het zo snel als mogelijk ook echt kunnen gebruiken in onze dienstverlening. De waardering van de testgroep geeft aan dat het werkt en waarde toevoegt! Het vervolg project ID Contact verkent de toepassing voor andere kanalen zoals live chat. Door de betrokkenheid en interesse van veel grote dienstverleners, en het hoger onderwijs geeft het een grotere kans van acceptatie bij onze inwoners. Kortom, de sterren staan gunstig."


Telefonerende man achter laptop