Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
18 november 2021

‘Door GemeenteDelers kunnen we opschalen’

Met twee casussen deed de gemeente Enschede mee aan GemeenteDelers 2021. Communicatieadviseur Ellen Evers (casus Digitaal luisteren) en senior adviseur CIO Office Dick Laan (casus Service Blueprints) delen hun ervaringen tijdens en na GemeenteDelers 2021. ‘Samen met andere gemeenten kunnen we Digitaal Luisteren en Service Blueprints breder toepassen.’

Hoe was het om allebei mee te doen aan GemeenteDelers 2021?

Dick Laan: ‘Het werken met Service Blueprints hangt nauw samen met Digitaal luisteren. In de dagelijkse praktijk werken we veel samen. In de pitches en gesprekken hebben we daarom naar elkaar verwezen om de samenhang te laten zien.’

Ellen Evers: ‘Digitaal luisteren had wel het eigen traject bij de assessoren en de jury. We hielden elkaar steeds goed op de hoogte. Uiteindelijk zaten we allebei in de finale voor de categorie Informatievoorziening / Datagedreven werken. Maar het voelde niet alsof we concurrenten waren.’

Service Blueprints was al een gezamenlijke casus van 6 gemeenten. Hoe is dat nu?

Dick: ‘Inmiddels werk ik twee dagen per week bij de VNG om Service Blueprints verder op te schalen. Binnen VNG zijn we begonnen met schuldhulpverlening en nu passen we het ook toe bij Werk en inkomen en op Inburgering. Daarnaast is er een Leermodule Service Blueprints voor alle gemeenten. Binnenkort gaan 4 groepen de leermodule volgen en er is een wachtlijst. Ik ben trots dat het landelijk zo wordt opgepakt.’

Er is nu een Leermodule Service Blueprints voor alle gemeenten

Wat heeft Digitaal luisteren gehad aan GemeenteDelers 2021?

Ellen: ‘We hadden deze casus al eerder ingediend en deze zat in de top 10 voor de Galjaardprijs, een prijs voor overheidscommunicatie. De documentatie om in te dienen lag dus zogezegd op de plank, maar van het meedoen aan GemeenteDelers werd ons verhaal nog scherper. Ondertussen werken we samen met de gemeenten Deventer, Leeuwarden en Oost Gelre om op te schalen. Hierdoor gaan we Digitaal Luisteren toepassen in het hele sociale domein en in het fysieke domein. Het maakt me nieuwsgierig naar wat daaruit gaat komen.’

Van meedoen aan GemeenteDelers werd ons verhaal beter.

Wat voor soort initiatieven hopen jullie bij GemeenteDelers 2022 te zien?

Ellen: ‘Ik hoop op veel casussen die de overheid helpen digitaal vaardiger te worden. Digitalisering is er al en daar moeten we als gemeente wat mee. Het is te makkelijk om te zeggen: onze inwoners zijn niet digitaal vaardig. Niet alle inwoners kunnen goed lezen en schrijven en daar moeten we – ook digitaal – rekening mee houden. Maar digibetisme bestaat niet.’

Dick: ‘Van de mensen met een bijstandsuitkering heeft 95% een smartphone. Misschien niet de nieuwste, maar ze weten hem prima te gebruiken. Als overheid moeten we zorgen dat onze digitale dienstverlening net zo simpel werkt als iets bestellen bij BOL.com. De tijd die we besparen met goede digitalisering, kunnen we besteden aan persoonlijk contact met inwoners. Ik hoop op meer casussen die daaraan bijdragen.’

‘Overheidsdienstverlening zou net zo simpel moeten zijn als bestellen bij een webwinkel.’

Zouden jullie andere gemeenten aanraden om mee te doen?

Ellen: ‘Meedoen geeft de bevestiging dat je iets doet wat belangrijk is. En je leert er zelf veel van. Bijvoorbeeld met de training presenteren die we kregen. We kregen tips om je verhaal kort te kunnen pitchen en konden ons verhaal aanscherpen met de feedback uit de training.’

Dick: ‘En dat helpt om je casus goed op de kaart te zetten, voor de jury en de assessoren. Maar ook voor de 351 andere gemeenten die er wat aan kunnen hebben. Ook al kost het best wat tijd, maar gun jezelf de lol om mee te doen.’

Van links naar rechts: Martijn Hulshof (webanalist gemeente Enschede) en Ellen Evers, de trekkers van Digitaal luisteren, Dick Laan en Dino Zecic (beleidsadviseur publieke dienstverlening gemeente Deventer), de trekkers van Service Blueprints

Meer weten?