Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
22 juni 2022

Gemeente Amsterdam helpt jongeren met Ping Ping

Met de app Ping Ping kunnen jongeren in Amsterdam hun (financiële) zaken regelen. Bijvoorbeeld wanneer ze 18 jaar worden of gaan studeren. Zo houden ze hun basis op orde, werken ze aan financiële zelfredzaamheid en kunnen schulden voorkomen worden. Projectleider Anneke Ensink vertelt ons over deze casus van GemeenteDelers.

Naam van de casus: Ping Ping: goede informatie voor jongeren die 18 worden (GemeenteDelers 2022 finale)
Indiener: Anneke Ensink, projectleider Armoede & schulden gemeente Amsterdam
Onderwerpen: Sociaal domein, Jongeren, Financiële hulpverlening

De app Ping Ping is gebouwd als een persoonlijke routeplanner voor zaken waar jongeren mee te maken krijgen. Denk aan 18 worden, werken, studeren en op jezelf gaan wonen. Via ‘routes’ worden ze langs de verschillende acties geleid, waarmee ze ook ‘city pings’ kunnen verdienen. Jongeren installeren de app op hun mobiel, de plek van waaruit ze het liefst alles regelen.

Anneke Ensink (links) en functioneel beheerder Amine Ouachikh

Waarop ben je het meest trots?

Anneke Ensink: “Op het ontwikkelingsproces van Ping Ping. We zijn begonnen met een open vraag: hoe voorkomen we schulden bij jongeren, vooral de schulden bij de zorgverzekeraars. Dat deden we samen met verschillende afdelingen binnen de gemeente, maar ook de belastingdienst en de zorgverzekeraars. En natuurlijk met jongeren zelf. Zij waren elke stap betrokken. Dat leverde veel inzichten, plezier én een hele mooie app op.”

Wat was je grootste ontdekking?

Anneke: “De grootste ontdekkingen waren de behoeftes van jongeren. Ze doen alles op hun mobiel. Willen zaken stap voor stap kunnen aanpakken, zodat ze het overzicht kunnen houden. Alleen die stappen die passen bij hun situatie. Niet te veel tekst en vooral: een positieve benadering. Ze houden bovendien van games, Ping Ping beloont ook wanneer ze de route hebben afgerond.”

De vier principes van Ping Ping

  • Stapsgewijs en doelgericht: overzichtelijke route in kleine behapbare stappen om een doel te bereiken;
  • Context based servicing: de juiste, gepersonaliseerde informatie op het juiste moment;
  • Loyalty programma: door successen zichtbaar te maken en te vieren, geef je je eigen handelen positieve aandacht;
  • Ping Ping beweging: jongvolwassenen de tools geven om zelf regie te nemen, schulden voorkomen en gedeelde verantwoordelijkheid met bedrijven en organisaties.

Wat zeggen mensen erover?

Anneke: “Jongeren vinden het fijn dat Ping Ping alle belangrijke stappen voor hen op een rijtje zet. Dat Ping Ping een app is, slaat enorm aan bij gemeenten en partners. Onlangs hebben we afspraken gemaakt met een financieel lesprogramma om Ping Ping hierin op te nemen. Meerdere gemeenten werken hiermee, vooral voor de meer kwetsbare groep jongeren.”

Waaraan merk je dat het werkt?

Anneke: “Tot nu toe zijn ongeveer 1000 jongeren aan de slag gegaan met de app. Dat kan nog veel meer, maar er is ook nog niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven. Het gebruik van de app is geëvalueerd; jongeren gaven het een 4,5 van 5 punten.”

Hoe kunnen andere gemeenten hiermee aan de slag?

Anneke: “Armoede onder jongeren komt natuurlijk niet alleen in Amsterdam voor. Andere gemeenten kunnen relatief gemakkelijk aansluiten. Dat andere gemeenten ook mee kunnen doen is vanaf het begin meegenomen in het ontwerp. Meedoen betekent dat ‘hun’ jongeren hun gemeente in de app kunnen selecteren. Daar moeten ze wel wat informatie voor aanleveren. Een aantal stappen is namelijk gemeentespecifiek.”

Wat is je toekomstdroom (rondom de casus)?

Anneke: “Ping Ping als dé app voor overheidscommunicatie met jongeren. Samen met alle gemeenten en andere overheidsorganisaties. Verder willen we meer hulp kunnen bieden voor wie dat nodig heeft, en niet alleen digitaal. En er kunnen nog meer routes aan toegevoegd worden, bijvoorbeeld rond studie, werk, besparen en een bijbaan. Ik las bijvoorbeeld dat veel mbo’ers geen aanvullende beurs aanvragen, terwijl ze daar wel recht op hebben. Ping Ping heeft echt bestaansrecht.

Om deze droom waar te maken gaan we Ping Ping buiten de gemeente Amsterdam onderbrengen. Het verder ontwikkelen voor andere gemeenten is geen taak van de gemeente Amsterdam. Over het waar kan ik nu nog niet zoveel zeggen. Maar het is een non-profit organisatie die net als wij jongeren een schuldenvrije toekomst wil bieden. Daardoor kunnen we ook een community bouwen rond Ping Ping.”

Wat kan de overheid als geheel leren van Ping Ping?

Anneke: “Niet je eigen diensten centraal stellen, maar je klant of een levensgebeurtenis. Je niet richten op de eigen organisatie of de afzender, maar op de klant. We zullen ons als overheid veel meer moeten verplaatsen in wat mensen nodig hebben. Het is allemaal zo ingewikkeld gemaakt, dat we het als ambtenaar soms al niet weten. Laat staan dat inwoners – zeker kwetsbare inwoners – zich daar doorheen moeten ploeteren. Je kunt echt niet van mensen vragen dat ze snappen hoe de overheid in elkaar zit.”

Meer weten

Voor vragen over de casus ‘Ping Ping: goede informatie voor jongeren die 18 worden’ kun je contact opnemen met Anneke Ensink via a.ensink@amsterdam.nl.

Bekijk ook: