Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
02 december 2021

Anders kijken: nieuwe mogelijkheden ontdekken

De 16 studenten die met frisse blik naar de dienstverlening van de gemeente Tilburg keken, zagen ook nieuwe mogelijkheden. Ze onderzochten hoe de dienstverlening en communicatie van de overheid er in de toekomst uit moet zien, en leverden 4 inspirerende mogelijkheden voor verbetering op. Adviseur dienstverlening Jesse Leemput blogt in dit deel over de laatste twee.

Geschreven door: Jesse Leemput, adviseur dienstverlening gemeente Tilburg

Het bezoek van de studenten was onderdeel van de AMX-week van de Avans Hogeschool. AMX staat voor Avans Multidisciplinary Experience en multidisciplinair was het. In het team dat onze gemeente bezocht, waren studenten aanwezig van opleidingen zoals forensisch onderzoek, accountancy, marketing, commerciële economie en multimediadesign.

Vanuit de gemeente Tilburg zijn we continu bezig onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers zo goed mogelijk te regelen en waar mogelijk te verbeteren. Daarbij laten we ons graag positief verrassen. En dat hebben de studenten bij ons voor elkaar weten te krijgen.

De Tilburg app

De derde groep constateerde dat wij als gemeente nog geen eigen Tilburg-app hebben. Maar we hebben toch al apps voor vuil ophalen en het maken van meldingen? En onze website is toch ook te gebruiken op je mobieltje, was onze reactie.
Dat klopt, gaven de studenten aan, maar wij zouden graag alles wat we met de gemeente doen, vanuit één plek willen terugvinden. En een app is gewoon veel handiger dan een ouderwetse site! 

Zouden jullie deze app dan ook gaan downloaden, was de vraag van onze wethouder.
Nu niet maar als er meer informatie over Tilburg in staat waarschijnlijk wel. Want ik wil weten wat er bij mij in de buurt te doen is en wat er speelt. Ik wil weten waar een leuke kroeg is of waar ik lekker kan gaan sporten. 

Is het geven en bijhouden van al deze informatie wel een taak van de gemeente, was de vervolgvraag.
Dat is zeker een taak van de gemeente, volgens de studenten, want wie zou het anders moeten doen? 

Daar stonden we even met onze mond vol tanden. Volgens het onderzoek van de studenten verwachten inwoners en bedrijven dat we als overheid weten wat er in de stad speelt. De boodschap was dan ook: Focus je niet alleen op overheidsinformatie maar geef maatschappelijk relevante informatie terug aan je inwoners.

Tilburg-app, de stad in je hand: 'Inwoners verwachten dat je als gemeente weet wat er in de stad speelt'

Laten we nu net in Tilburg de keuze hebben gemaakt om citymarketing en stadspromotie buiten de deur te plaatsen. Zonde volgens de studenten want de meerwaarde zit juist in het geven van brede informatie over de stad en haar dienstverlening. Deze analyse gaf ons dan ook zeker stof tot nadenken!

TikTok

We hebben gekeken naar jullie Social media kanalen en jullie doen het niet goed, zei de vierde groep studenten. 
We doen het niet goed, hoezo dan niet, was onze reactie, we zitten toch op alle kanalen?

Ja jullie zitten op veel kanalen dat klopt, alleen de manier waarop jullie deze inzetten past niet in deze tijd. Jullie zenden veel te veel en maken de berichten die je schrijft niet actief genoeg. Ze zetten niet aan tot handelen! Hierdoor is het bereik van je Social media beperkt. Oh ja en jullie hebben geen TikTok, zeiden de studenten. 
Maar dat is toch alleen maar voor dansjes was de reactie die ik en mijn collega’s gaven.

Daar vergissen jullie je in, was de reactie. TikTok kan de gemeente nieuwe kansen bieden. Het bereik van TikTok is vele malen groter dan bijvoorbeeld het YouTube kanaal waar jullie nu filmpjes op plaatsen. Je zou hier veel gerichter informatie rondom je dienstverlening op moeten posten om zo doelgroepen aan te spreken die je mogelijk anders niet gaat bereiken! Hier zit de doelgroep van de toekomst! TikTok wordt ook gebruikt voor het promoten en informeren van klanten en de drempel voor gebruik is heel laag. 

TikTok, doelgroep van de toekomst: 'Gebruik de kansen die nieuwe social media je biedt'

Meteen volgden een aantal uitgewerkte concepten waar we als Tilburg zo mee aan de slag konden! Wow, op die manier hadden we nog niet naar dit kanaal gekeken, dit terwijl wij met onze omnichannel kanalenstrategie toch redelijk vooroplopen in gemeentelijke dienstverlening.
Hier moeten we zeker naar kijken, was de reactie van onze wethouder. 

Zet je verwonderbril op

Terugkijkend op de AMX-week van Avans kan ik alleen maar concluderen dat we dit vaker moeten doen. Door met vreemde ogen naar je dienstverlening kijken zie je nieuwe kansen en mogelijkheden. Door hier vervolgens ook op te handelen, blijf je als overheid relevant. Zet zelf die verwonderbril op en laat je inspireren door nieuwe generaties die kansen zien die je zelf waarschijnlijk niet meteen ziet! Nu aan de slag met deze mooie ideeën!

Het eerste blog van Jesse gemist? Lees hier Anders kijken: meer halen uit wat er al is