Delen

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
11 januari 2021

ACM grijpt in bij commerciële bemiddelingswebsites voor overheidsdiensten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt het bedrijf achter bemiddelingswebsites om te stoppen met het misleiden van consumenten. 

Wat is er aan de hand?

Het bedrijf dat websites onderhield, waar consumenten tegen betaling doorgelinkt werden naar overheidssites, moet duidelijk maken wat voor diensten het precies aanbiedt en wat de kosten daarvoor zijn. Via online advertenties komen consumenten terecht bij het bestelformulier op de website van de commerciële bemiddelaar.
Deze websites verdienen aan het doorlinken van consumenten naar de website van de overheid die de dienst aanbiedt. Zij beweren daarbij ten onrechte dat de aanvraag via hen sneller gaat of een hogere slagingskans heeft. Nadat de consument het formulier heeft ingevuld en heeft betaald, zet de bemiddelaar de aanvraag door naar de overheidswebsite. Vervolgens moet de klant bij de overheidswebsite alsnog betalen voor de echte aanvraag. Consumenten die vervolgens van de aanvraag via de bemiddelaar willen afzien, krijgen te horen dat dit volgens de algemene voorwaarden niet kan.

Wat eist de ACM?

De ACM eist dat het bedrijf stopt met het misleiden van consumenten over zijn identiteit en activiteit. Via een last van 15.000 euro per week met een maximum van 150.000 euro.

Voor meer informatie lees de officiële uitspraak van de ACM.