Ga naar de inhoud

Veilig contact met ID Contact

De gemeenten Arnhem, Nijmegen en de Drechtsteden werken samen met de ontwikkelaar Tweede Golf, de Belastingdienst, Digicampus (Logius), Novum (Sociale Verzekeringsbank), Hogeschool Arnhem-Nijmegen en de Radboud Universiteit aan de innovatiepilot ID Contact.

Medewerker heeft via laptop beeldcontact met klant
Arne van Hout, in 2021 gemeentesecretaris van Nijmegen, test de mogelijkheden voor geïdentificeerd videobellen.

Is iemand wie die zegt te zijn?

Met ID Contact kan middels authenticatie op afstand betrouwbaar worden vastgesteld of iemand echt is wie die zegt dat die is. Als de identiteit is vastgesteld, kunnen persoonlijke zaken op makkelijke, veilige en betrouwbare wijze worden afgehandeld. Zowel via de telefoon (ID Bellen) als via chat (ID Chat) als via videocontact (ID Video).

Hoe werkt ID Contact?

Inwoners starten het proces via de website van de gemeente. Ze kiezen het kanaal van hun voorkeur: telefoon, chat of video. Vervolgens kiezen ze met welke authenticatiemethode ze zich bekend willen maken, bijvoorbeeld DigID of IRMA. Ze geven specifiek aan welke gegevens ze met de gemeente willen delen. En daarbij wordt uiteraard alleen gevraagd om die gegevens die noodzakelijk zijn voor het proces waarover de inwoner contact opnam. Die gegevens worden uiteindelijk getoond aan de (KCC-)medewerker van de gemeente. Deze weet zeker wie er contact opneemt en persoonlijke gegevens kunnen via een beveiligde verbinding worden gedeeld. De persoonlijke gegevens van de inwoner worden direct na de sessie verwijderd.

Uiteindelijk moeten alle mogelijke authenticatiemethoden middels een plug-in kunnen aansluiten op ID Contact. ID Contact vormt als het ware de intelligente spin in het web.

Erik van den Heuvel

Intelligente stekkerdoos

“In feite kun je ID Contact zien als een soort stekkerdoos”, stelt product owner Erik van den Heuvel. “Uiteindelijk moeten alle mogelijke authenticatiemethoden middels een plug-in kunnen aansluiten op ID Contact. We hebben al een plug-in gebouwd voor IRMA en die voor DigID is op een haar na gereed. Aan de andere kant moeten alle telefonie- chat en videosystemen kunnen aansluiten op onze communicatie plug-ins. De eerste plug-in is door 24Sessions al gebouwd en getest. ID Contact vormt als het ware de intelligente spin in het web.”

ID Contact biedt dus een open platform waarbij de gemeente bepaalt welk systeem ze gebruiken om te bellen, chatten of videobellen en de inwoner bepaalt via welke kanaal hij contact op wil nemen en op welke wijze hij zich wil authentiseren. ID Contact staat daarmee voor betrouwbare, toegankelijke en veilige authenticatie op afstand, waarmee controlevragen verleden tijd zijn.

Meer weten

Bekijk meer artikelen

Lees artikel

Innoveren van dienstverlening met selfservice, GEM en robotisering

  • Dienstverleningsconcepten
  • Digitalisering
Lees artikel

IJsselgemeenten ontwikkelen app voor laagdrempelig klantcontact

  • Digitalisering
  • Klantcontact
Lees artikel

Anders kijken: nieuwe mogelijkheden ontdekken

  • Klantcontact
  • Omnichannel