13 april 2023
Starttijd:13:00 uur
Eindtijd:14:30 uur
Locatie:Online
Te veel wantrouwen staat op gespannen voet met overheidsdienstverlening. Tegelijk is waakzaamheid tegen fraude ook onderdeel van ons werk. Samen met Sandra Palmen en aan de hand van ervaringen in onze gemeenten gaan we tijdens deze bijeenkomst dieper in op bovenstaand dilemma. Zodat je met meer inzicht je afwegingen kunt maken in dit spanningsveld.
Sandra Palmen was de hoogste juridisch adviseur bij de afdeling toeslagen van de belastingdienst en sloeg al in 2017 alarm over de problemen bij het stoppen van de kinderopvangtoeslag. In het eerste deel van onze bijeenkomst neemt Sandra ons mee in de dilemma’s die zij bij de belastingdienst heeft meegemaakt. Daarbij gaat zij ook in op het effect van geïnstitutionaliseerd wantrouwen op je organisatie. En hoe we ons ambtelijk kunnen opstellen als er politiek heen en weer wordt bewogen tussen extremen: dan weer wantrouwen als uitgangspunt, dan weer alleen maar uitgaan van vertrouwen.
Dienstverleners binnen gemeenten moeten ook alert zijn op fraude. In het tweede deel van de bijeenkomst vertelt Hermannus Stegeman, manager Publiek van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, hoe hij die focus op fraude omzet naar vertrouwen en goede dienstverlening. Hoe creëer je een sfeer van vertrouwen voor medewerkers en inwoners, terwijl je tegelijkertijd werkt aan bewustwording over fraude? Wat is hiervan de impact op proces, communicatie en leiderschap? Het zijn vragen en dilemma’s die ook herkenbaar zijn als je verantwoordelijk bent voor andere dienstverlening dan burgerzaken.
12.45 uur: Inloop
13.00 uur: Welkom en opening
13.05 uur: Sandra Palmen over wantrouwen en dienstverlening
13.45 uur: Hermannus Stegeman over fraude en dienstverlening bij burgerzaken
14.25 uur: Afronding
14.30 uur: Einde programma