Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwsitems en ontwikkelingen? Volg onze LinkedIn pagina

Volg VDP op LinkedIn
04 maart 2021

VDP Kennissessie - Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet

Datum:

04 maart 2021


Verslag bijeenkomst 

Op 4 maart was de kennissessie - Dienstverlening in het kader van de Omgevingsweg. Wat moet er écht nog gebeuren om onze dienstverlening soepel te laten verlopen als de Omgevingswet op 1 januari 2022 van kracht wordt?

Er zijn 5 workshops gegeven met de volgende thema's:
1. Omgevingstafel
2. Participatie
3. Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
4. Omnichannel
5. Competenties

Onder dit bericht tref je de documenten van deze workshops aan.

Omgevingswet: welke uitdaging zie jij?

De implementatie van de omgevingswet is een grote opgave voor de gemeente. Wij, dienstverleners, maken ons zorgen over het niveau van dienstverlening wanneer de wet in werking treedt. Dit kwam ook naar voren tijdens de kennissessie op 4 maart.
De werkgroep Omgevingswet wil in vervolg op deze kennissessie en de input die we daar hebben opgehaald een oproep doen.

Veel partijen maken zich namelijk druk over de realisatie van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Maar wie of welke partij maakt zich druk om de dienstverleningseffecten van het DSO, waar is dit onderwerp van gesprek?
Wij willen dit aankaarten bij de VNG, en om dit te kunnen doen zijn we op zoek naar jullie aanvullende input!
Wat krijgt wat jou betreft onvoldoende aandacht als je kijkt naar de ontwikkelingen van het DSO in relatie tot dienstverlening? Waar wil jij antwoorden op hebben?

Je kunt denken aan:

  • Wordt het huidige OLO overgezet naar het DSO? Zo ja, wat: alleen landelijke onderdelen of ook lokaal ingerichte onderdelen?
  • Kan de inwoner straks alle informatie terugvinden, zijn we betrouwbaar? Wat is daarvoor nodig?
  • Weten initiatiefnemers straks hun weg te vinden in het DSO? Begrijpen zij (de taal van) de toepasbare regels?

Wij zijn op zoek naar jouw vragen, zodat we die met de VNG kunnen bespreken met het doel om ook de dienstverleningsaspecten bij het DSO te realiseren.
Immers: hoe meer duidelijk is, hoe beter we weten waar we aan toe zijn!

Delen

Documenten

Alleen voor leden Ook lid worden?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Lid worden? U kunt zich hier registreren.

Onderwerpen