Mensen centraal in de digitale dienstverlening

6 september 2017

Op woensdag 6 september vindt de conferentie ‘Mensen centraal in de digitale dienstverlening’ plaats in Den Haag. Met een select gezelschap van bestuurders willen we die dag het voortouw nemen in de digitale transformatie van de overheid. En we gaan in gesprek over het belang van mensgerichte digitale dienstverlening.

Maak Waar – maar #Hoedan?
Het rapport ‘Maak Waar’ van de Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid laat er geen twijfel over bestaan: de samenleving digitaliseert en de overheid moet daarin mee! Disruptieve technologieën ontwrichten zowel het bedrijfsleven als de overheid. Het draagvlak voor de (digitale) overheid erodeert. En beleidsdoelen, op welk terrein dan ook, worden daardoor steeds moeilijker gehaald.
De overheid moet daarom een fundamenteel andere omgang met digitalisering ontwikkelen, waarbij de burger en ondernemer veel meer centraal staat. Alleen zo kun je publieke taken en diensten effectiever, beter en goedkoper uitvoeren.
Maar hoe dan? Hoe ontwikkel je dienstverlening op een gebruiksvriendelijke manier? Hoe benut je de kansen die de digitalisering biedt? En wat kun je leren van het bedrijfsleven en van buitenlandse overheden? Doen de Britten het écht beter? Op deze vragen zoeken we een antwoord tijdens de conferentie.

Highlights uit het programma:

  • Dragons’ Den: wat zou u doen met een miljoen? Wij trakteren alle deelnemers op 1 miljoen euro. Het netwerk voor overheidsprofessionals Gebruiker Centraal verzorgt vier pitches met concrete voorstellen voor betere (online) dienstverlening. Aan u de keuze in welk project u investeert.
  • Erik Gerritsen, Secretaris Generaal van het ministerie van VWS. Digitale zorg maakt de transitie van de gezondheidszorg mogelijk: “van de wachtkamer naar de huiskamer”. VWS moedigt het gebruik van digitale mogelijkheden sterk aan om door het gebruik van koude technologie warme zorg te bieden en de patiënt de eigen regie te geven over de gezondheid.
  • Michel van Hout, CIO van Transavia. Hoe Transavia transformeerde tot een digitaal gedreven bedrijf. En waarom je niet alleen de customer first moet stellen, maar ook de employee first.
  • Bas Eenhoorn, Digicommissaris. Digitale verantwoordelijkheid hoort thuis op de bestuurstafel. Een oproep aan bestuurders om onze burgers in de nieuwe wereld gezamenlijk te bedienen. Hiervoor is lef en leiderschap nodig, en af en toe buiten de lijntjes kleuren.
  • Louise Downe, head of Service Design bij Government Digital Service. Jazeker, de Britten doen het écht beter. Deze spreker komt speciaal het Kanaal over om te vertellen hoe User Centered Design de online dienstverlening radicaal heeft verbeterd. En zij licht de financiële business case toe, want en passant bespaarden ze er 2 miljard pond mee.
  • Eppo van Nispen tot Sevenaer. Dagvoorzitter en directeur van de CPNB, de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Daarnaast is van Nispen voorzitter van de denktank “vermaatschappelijking van analytics”.
  • Wij hopen u te mogen verwelkomen op 6 september in de Fokker Terminal in Den Haag. We starten om 12:00 uur met een inlooplunch. Meer details over de locatie, tijden en de sprekers vindt u op de website van conferentie Mensen centraal in de digitale dienstverlening.

    Om in aanmerking te komen voor een toegangskaart meldt u zich vóór 25 augustus aan via de link in deze mail. Wij hopen u te mogen begroeten op 6 september in de Fokker Terminal.

    Direct aanmelden

    image001